Kort fortalt: Skoggruppemetoden bygger på en tre-deling:
-
Forberedelsen
-
Gjennomføring av turen
-
Gjenkallingen
Barnegruppene endrer seg fra år til år, men også gjennom et barnehageår. Vi har positive erfaringer med å dele opp avdelingene i mindre barnegrupper. Vi vil med dette kunne gi det enkelte barn opplevelser og en mestringsfølelse uavhengig av alder og avdeling. I hovedsak har vi tre barnegrupper med utgangspunkt i to avdelinger.
Ulike kriterier:
-
Venner
-
Smågrupper fremfor store
-
Mestringsfølelse- finne sin plass i gruppen
-
Ivaretar hvert enkelt barn og dens behov
-
Tidsbruk på tur- barna bestemmer selv tempo
-
Opplevelsen når vi kommer frem- sliten/leik
-
Sikkerhet/avgrensning
-
Mindre begrensninger for de største barna
-
Ikke en satt gruppe for hele året- kan forandres
-
Kriterier som står i fokus: påkledning, selvstendighet, fysisk form, språk, søsken, opplevelser
Våre erfaringer:
-
Bedre språkutvikling da de ikke blir stresset eller er i omgivelser de må prestere for og nå frem
-
Vennskap. De som leker med andre i barnehageområdet eller leker litt alene får nye lekekamerater
-
Stor glede ved å dele ulike turopplevelsen når de møtes i barnehagen på ettermiddagen
-
Søsken deles, ulik hverdag
-
De minste slipper alltid være sist frem til et turmål
-
De største får gå i eget tempo uten å vente
-
Økt omsorgsfølelse ovenfor hverandre/ økt empati
-
Barna ser hverandre på en annen måte
Vi har opplever denne metoden som er god forankring i vår profil. Den er i utgangspunktet en spesialpedagogisk metode, men vi benytter dette som et godt grunnlag for vår pedagogikk.
Denne metoden setter søkelys på barnets sterke sider, samtidig som vi kan øve på egen læring uten at det oppfattes som trening. Ved bruk av autentiske opplevelser og nærkontakt har vi mulighet til å ivareta barnets totale utvikling. Ved hjelp av sansene tar barnet aktiv del i egen læring og gis naturlige utfordringer. Dette kan legge et godt grunnlag for økt selvtillit og mestringsfølelse.
Det er derfor viktig at skoggruppen består av en liten gruppe barn som er satt sammen etter alder og modenhet.
-
Vi prater om turen på forhånd og underveis. Barna lærer seg navn og utrykk og begrepene blir gjentatt for hver tur og slik utvikler de språket.
-
Barna opplever mye på turene, de bruker fantasien og når de kommer til et nytt sted lager de seg en oversikt, og når de neste gang kommer til det samme stedet legger de merke til detaljene. Og for hver detalje øker de språket og stimulerer det. Opplevelsen blir lystbetont og styrker læringsgrunnlaget.
Metoden ivaretar utvikling av:
-
Språk/kommunikasjon
-
Motorikk
-
Konsentrasjon
-
Kontakt og samspill
-
Selvoppfatning
-
Fellesskapsfølelse
-
Ansvar for egne valg
Hovedmål med å benytte metoden:
-
Ivareta barnas totale utvikling
-
Virkemiddel for en allsidig utvikling på alle utviklingsområder
-
Gi barna førstehåndserfaring
-
Gi sanse-opplevelser og erfaringer som blir sanset i barnas naturlige miljø
-
Gi nærkontakt barn/ voksen og barn/barn
-
Gi en kontakt som utvikler barnas kommunikasjonsferdigheter, og som skaper sosiale relasjoner mellom barna og de voksne
-
Gi en fast ramme og struktur som bygger på en tredeling
-
Bidrar til å gi barna trygghetsfølelse og mulighet til økt konsentrasjon
-
Gi barna utfordringer de er modne for
-
Utfordringene skal føre til mestrings-opplevelser og utvikle selvbilde
-
Barna bruker kroppen sin og utvikler seg motorisk
Eksempel fra Snillet Gård Friluftsbarnehage:
-
Planlegging:
Vi går på tur.
Barna får selv være med å bestemme turmål/ uteaktivitet.
Vi snakker om hva som skal være i sekken, hvilke klær skal vi ha på, hvordan er været og hvordan oppfører vi oss på tur.
Hvem skal være med?
Hva skal vi ha på oss?
Hva skal vi gjøre på ture/utetiden?
Hva skal vi ha med?
På denne måten øver vi inn begrep knyttet til navn, vær, årstid, klær, antall osv.
Når barna deltar i dette bygger man opp forventninger og motivasjon, og de blir nysgjerrige på hva de skal oppleve.
-
Gjennomføring:
Turen kan vare i 4-5 timer. Vi har forskjellige turmål der barna selv har vært med på å bygge opp plassen. (Dalen, gapahuk, einar plassen, storsteinen og nøtteskogen)
Barna blir etter hvert trygge på veien til turmålet og området. De vil utforske stedet mer og mer, og finne stadig nye ting og nye utfordringer. På de ulike stedene har vi gjennom år etablert fast plass for spising, pauser og avkobling.
Barna får bevege seg fritt i og rundt områdene innenfor noen usynlige grenser. Hver gang vi kommer til et turmål eller uteområdet gjennomgår vi trivselsregler. Barna er delaktig og tar derfor også ansvar.
Ute i naturen får barna styrket sin fysikk og motorikk. De trener kroppen med å løpe, klatre, hoppe, balansere osv. Aktivitetene kommer fra deres egen vilje og ut fra deres eget mestringsnivå. Voksne stiller ikke krav, men gir barna både støtte og motivasjon til å fortsette.
Vi har med ulikt utstyr på tur: spikkekniv, forstørrelsesglass, samleposer og oppslagsbøker. Barna blir ofte mer aktive og utforskende når de har litt utstyr og verktøy, og de konsentrer seg mer. Barna lærer seg også da å være forsiktig slik at de ikke skader naturer, selg selv eller andre.
-
Gjenkalling:
Vi snakker sammen om hva vi har opplevd på turen og repeterer.
Det er viktig at alle barna får mulighet til å komme med sine tanker og erfaringer. Barna må lytte til hverandre, sette ord på opplevelsene, bruke språket aktivt og lære nye begrep.
Barna kan tegne fra turen, lage rim og regler. Vi kan ta med oss inn det som er plukket og høstet på tur, og produsere ulike ting som barna deltar på.